В съвместната ни рубрика с “HR Café” ви срещаме с инж. Юлий Армянов, собственик и изпълнителен директор – „Тангра” ООД. Самият той от 2001 год. е член на ASHRAE – Американската асоциация на инженерите по ОВК, а компанията, която управлява от 2011 год. е член на Европейската асоциация по отопление, вентилация и климатизация – REHVA. С него разговаря Димитър Иванов за трудните времена на кризата, за технологиите и разбира се, за хората, без които технологиите няма да могат да функционират.
Г-н Армянов, кое помогна на компанията ви, за да оцелее в тези трудни времена?
Бих разграничил две основни причини – обективни и субективни. Обективните причини са дългогодишният ни опит, (вече повече от двадесет години сме на пазара), широката гама от продукти и услуги, които предлагаме, мрежата от клиенти и доверени партньори, която сме изградили и чийто нужди се стараем да задоволим с отличното качество на продуктите, които произвеждаме в двете добре екипирани технологично предприятия. Не на последно място, трябва да отбележа все пак и доброто финансово състояние на фирмата.
Субективните причини са тежките, но правилни решения, които трябваше да вземем – спряхме три започнати проекта в София, Варна и Бургас. Оптимизирахме състава на компанията – това е едно неприятно емоционално, но необходимо условие, за да запазим динамиката на фирмата. Позициите на пазара, завоювани в годините, фокусирането върху иновациите и развойната дейност са изключително предимство в днешно време. Основната посока на развитие, която следваме от създаването на „ТАНГРА” и която днес е особено актуална в кризата, това е: създаване и изграждане на производствени съоръжения и инсталации с висока енергийна ефективност и получаване на краен продукт с високо качество, ориентиран към нуждите на пазара. Изпълнението на тези условия осигуряват и сериозни възможности за износ. Нашите продукти се продават успешно в над 10 европейски държави.
Свидетели сме на бум на технологично развитие. Как технологиите помогнаха на хората през годините?
Трудно се отговаря на такъв въпрос! Мога да изброя цял набор от неща, които са спомогнали. Например, си спомням как започнахме с ръчни инструменти в малък цех, направо барака, с много желание и увереност. С годините се поучихме от грешките, изградихме политики, правила, методика на работа. Развихме и внедрихме водещи технологии, върхови постижения на инженерната мисъл. В момента разполагаме с модерно оборудване, висококвалифицирани професионалисти и ноу-хау, защитено с патенти и нормативни документи. Непрекъснатото развитие по отношение на ефективност и иновативност, постигане на високо качество на добра цена, това според нас това са гаранциите за стабилно положение на пазара и доволни клиенти. В този ред на мисли технологиите и по-специално Интернет пространството, дават предимство и бързина в динамичното време, в което живеем. Достигаш бързо и лесно до клиентите и партньорите, до информация, ценна за бизнеса, до ресурси жизненоважни за всяка компания. Не на последно място, станахме лесно разпознаваеми и достъпни, както се казва „на един клик разстояние”!
Дали пък информацията, която буквално ни залива отвсякъде не затруднява ли чисто човешките отношения?
Факт е, че информацията, която всеки ден обработваме, е много и обширна. Аз смятам обаче, че личният контакт и отворената комуникация са задължителни условия за постигане на добра работна атмосфера и екипен дух. Но това е втората стъпка. Първата е всеки да селектира информацията, да определи приоритетите, да установи подходящи цели, да планира своята стратегия. Доброто познаване на бизнеса и материята, с която работиш помага за реализация на поставените задачи. Тогава в директен, човешки контакт с екипа, със служителите, с партньорите намираме решение на предизвикателствата стоящи пред нас.
Все пак зад технологиите стоят хората! Как мотивирате вашите служители?
Основният стимул все пак е материалният, той дава чувство на сигурност, особено за оперативния персонал. Възможността за кариерно развитие „сработва“ отлично на ниво ръководители и хора с лидерски качества. Създаване на трудова атмосфера и климат максимално близки до нуждите и разбиранията на нашите служители (често е свързано с голямо натоварване в емоционален план), отворените и прозрачни взаимоотношения, добрата комуникация и наличието на обратна връзка са други много ключови параметри, необходими за „правилното” функциониране на компанията. Политиката на „отворени врати“, нещо, с което се гордеем и което е принцип в ръководенето на фирмата, често смятано за „пилеене“ на време и усилия, при нас е жизнено необходимо за изграждане на сплотено „семейство“. В нашата компания сме много различни – възрастово, емоционално, географски дори, имаме три различни локации, затова традиционните практики не работят. Личният пример, трудолюбието, да бъдеш естествен, смирен, „народен“, това също впечатлява и мотивира хората.
„Бъди естествен!”, това ли е вашето мото?
Познаването на същността на работата, нейното реално практикуване, участието във всеки цикъл от производството, подкрепата, оказвана на по-младите, непрекъснатото учене и самоусъвършенстване, това са задълженията на един собственик/лидер/родител. Можем да го наречем с много имена, но значението е едно – нека твоите хора да могат да припознаят в теб един от тях. Независимо от натрупания опит и положение в обществото, учи се, развивай се, споделяй и да, бъди естествен, бъди Човек!